Hoppa till sidans innehåll

Korpen Challenge ett framgångsrecept för Korpen Östergötland

25 FEB 2021 13:28
Den digitala motionsutmaningen Korpen Challenge är ett sätt för föreningar att få nya medlemmar, samarbetspartners och dessutom kickback direkt till föreningen. En förening som lyckats bra med det 2020 är Korpen Östergötland.
  • Uppdaterad: 25 FEB 2021 13:28

I höstas var det deltagrekord för Korpen Challenge då hela 1400 personer antog utmaningen och under sex veckor motionerade, peppade och registrerade aktiviteter. Extra glädjande var att det också innebar att försäljningen av utmaningen gett extra klirr i kassan för flera av våra föreningar och Nationella Organisationen. Allt från 800 kronor till 40 000 kronor. En av de som lyckades bäst var Korpen Östergötland som genom ett aktivt arbete lyckades sälja in Korpen Challenge till flera företag och arbetsplatser lokalt i Östergötland.

– Vi ser detta som en väldigt bra produkt att kunna marknadsföra mot arbetsplatser, och i nästa steg få in en fot för att kunna erbjuda mer verksamhet på arbetsplatser, säger Åsa Hjärtstrand, verksamhetschef Korpen Östergötland.

Ni lyckades få med många lokala företag, vad var framgångsreceptet?

– Alla hos oss försökte nå ett antal företag och funderade på vilka vänner, bekanta och släkt som kan kontaktas för att erbjuda Korpen Challenge. Sen kontaktade vi givetvis de arbetsplatser som vi redan har en upparbetad relation med. Att kunna ge arbetsplatser möjlighet att hitta aktiviteter som fungerar trots rådande situation. Många var positiva att hitta en aktivitet där de kunde hålla kontakt mellan medarbetare och peppa varandra, säger Åsa Hjärtstrand.

Hur har ni jobbat vidare med de företag som deltog under hösten?

– Vi har kontaktat samtliga företag som deltog under hösten och frågade vad som var bra och mindre bra med Korpen Challenge. I samband med att vi pratade med dem så frågade vi hur deras tankar var framöver kring friskvård. Det är ett antal av företagen som kommer delta i Korpen Challenge från mars månad, men vi har även fått möjlighet att genomföra digitala föreläsningar, onlineträning och livepass för medarbetare på företagen, säger Åsa Hjärtstrand.

Om du skulle ge något medskick till andra föreningar i Korpen kring Korpen Challenge vad skulle det vara?

– Ta vara på Korpen Challenge och passa på att få in en fot på arbetsplatser, där ni kan sedan kan erbjuda fler aktiviteter när Korpen Challenge är slut, säger Åsa Hjärtstrand.

Läs mer om Korpen Challenge 2021 här.

Ladda ner marknadsföringsmaterial för Korpen Challenge i Korpen Toolbox. Senaste nytt är en A4-flyer som fungerar lika bra digitalt som att skriva ut. 

Skribent: Camilla Waltin
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet
Idrottens hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
100 61 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996450
E-post: This is a mailto link

Se all info